Arrangera

TIPS TILL ER SOM VILL ARRANGERA ETT POPUP

STARTA I GOD TID, helst några månader i förväg. Det krävs inte mer än ett
par personer för att starta, men försök sedan hitta samarbetspartners, t ex
lokala trädgårds- eller miljöföreningar, stadsodlargrupper, koloniföreningar,
trädgårdsutbildningar … Kanske kan de också bidra med pengar så att ni har
en liten handkassa. Studieförbunden är bra partners och hjälper till med
praktiska saker. Fobo och Sesam har stor erfarenhet av frömarknader, vi står
beredda att hjälpa till under hela processen. Kontaktuppgifter nedan.

SPIKA DATUM redan nu. Fröpopup kan pågå en eftermiddag, en helg eller
kanske en vecka. Det bestämmer ni själva. Senvinter och tidig vår är bra tider.

HITTA LOKAL: skola, kafé, föreläsningssal … Studieförbunden kan också
ha lokal. Ett alternativ är hyresgästlokaler i bostadsområden, dvs om någon av
er bor i ett sånt område. Ni kan också koppla ert fröpopup till ett annat
trädgårdsevenemang, till exempel en trädgårdsmässa. I så fall är lokalfrågan
löst.

TREDELAT INNEHÅLL, dvs fröbyte, försäljning samt
inspiration/kunskapsförmedling, gör arrangemanget lockande och givande.
Kafé och workshops lockar ännu fler. Kafé innebär mkt jobb men drar in
pengar.

FRÖBYTE. Ni behöver lite fröpåsar på bordet när bytet startar. Kontakta
gärna jyssta fröfirmor och fråga om de vill sponsra. Att fröna är ett år gamla
är inget hinder bara det inte är lök eller palsternacka. Placera ut fröpåsarna på
bordet efter växtgrupp och skriv skyltarr, t ex så här: Blad, ärter och bönor,
rötter, gurk- och pumpaväxter, tomat och chili, övriga grönsaker, ettåriga
blommor, fleråriga växter, kryddväxter. Det kan bli kaotiskt runt fröbordet
om många kommer. Väntar ni många besökare kan ni gärna kontakta oss så
kan vi ge er tips. Ett tips redan nu: fröpåsar som läggs på bordet bör vara
sortmärkta. Alltså inte bara morot och sallat, utan även sortnamn.

FÖRSÄLJNING AV FRÖN är tillåtet, anser vi. Visserligen tolkar
jordbruksverket EU-direktivet annorlunda. Men när nu danskar, österrikare
och fransmän visat att direktivet inte gäller vid handel som inte syftar till
kommersiell användning följer vi den tolkningen.

INSPIRATION OCH KUNSKAP är lika givande som fröbyten. Det kan ske
i form av föredrag. Har ni duktiga trädgårdsmänniskor i trakten? Kanske vill
de berätta eller bli intervjuade på scenen. De kan också stå vid ett bord och
svara på frågor, demonstrera förkultivering, fröodling av tomat,
bokashikompostering etc. Sprid gärna information om varför vi arrangerar
fröpopup och varför vi behöver ett fröuppror.

MARKNADSFÖRING. Börja med att anmäla ert evenemang, tid, plats och
program, till kalendariet på vår hemsida och i Facebooksidan Fröpopup. Vi
kommer att jobba för att kalendariet får stor spridning. Lägg sedan ner tid på
att sprida info i sociala medier och uppmana alla att dela. Använd vår
gemensamma logga (se ovan). Vårt fröuppror får en helt annan tyngd om vi
visar att vi är många som jobbar tillsammans. Skicka pressmeddelande till
lokala pressen och ta kontakt med journalister ni känner. På hemsidan finns
texter ni kan använda till pressmeddelande.

MÖBLERA RUMMET med ett långbord i mitten med plats för fröpåsarna.
Se till att det finns utrymme runt bordet så att besökarna kan gå runt utan att
trängas. Vid sidan av bordet behövs plats för information om fröpopup
(material på hemsidan). Men också bord för försäljning, vikning av fröpåsar,
workshops, annan trädgårdsinfo mm.

Kontakta oss gärna, vi hjälper gärna till:

Karin Jansson, odlaren@kagus.nu
Föreningen Sesam, foreningensesam@gmail.com
Lena Israelsson, lenai@comhem.se